xd
ad

 

 

خلاقيت و نوآوري

خلاقيت و نوآوري براي بقا سازمان هاي امروزي كه در محيطي پويا و متحول به حيات خود ادامه ميدهند لازم و ضروري است. وضعيت هاي جديدي كه در اثر تغييرات محيطي در سازمانها به وجود مي آيند مستلزم ايده هاي نو هستند.

امروزه هيچ راه حلي و هيچ محصولي براي هميشه حفظ شدني نيست و سازمانهاي مي خشكند و مي ميرند مگر آنكه بتواند جرياني بي پايان از ايده هاي نو و محصولات جديد و روش هاي تازه خلق كند.[1]

توانايي مديريت به منطبق ساختن و سازگار نمودن سازمان با شرايط جديد محيطي، به ترتيبي كه اين شرايط به نفع مديريت و سازمان عمل كنند، و نه به ضرر آن، بستگي به توانايي مدير در ايجاد تغييرات و نو انديشي و يافتن راه حل هاي جديد و ابتكاري دارد. تعاريف گوناگوني از خلاقيت و نوآوري توسط صاحب نظران مديريت ارائه شده است كه به برخي از آنها اشاره ميشود.

- خلاقيت عبارتست از ايجاد ديدگاهها و ايده هاي نو و ابتكاري در مورد يك موضوع معين.

- خلاقيت عبارتست از بكارگيري توانايي هاي ذهني براي ايجاد يك فكر جديد. و نو آوري (ابداع) عبارتست از بكارگيري ايده هاي نوين ناشي از خلاقيت كه ميتواند يك محصول جديد، خدمت جديد، و يا راه حل جديد براي انجام كارها باشد.[2]

تغيير ايجاد هر چيزي است كه با گذشته تفاوت داشته باشد اما نوآوري ايده هائي است كه براي سازمان جديد باشد، بنابراين تمام نو آوري ها منعكس كننده يك تغيير هستند. اما تمام تغييرات نو آوري نيستند. پس هر نوآوري مستلزم ايجاد يك تغيير است.

 

فرآيند خلاقيت

درباره خلاقيت و ماهيت آن و اينكه چگونه انسانها خلاقيت را از خود بروز ميدهند، اطلاعات جامعي در دست نيست و صاحب نظران تا كنون شناخت جامعي از فرآيند خلاقيت ارائه ننموده اند. با اين حال اكثر آنها متفق القولند كه خلاقيت فرايندي است كه ميتوان مراحلي را براي آن تشخيص داد. در مورد اين مراحل نيز تقسيم بندي هاي مختلفي صورت گرفته است.

در يك تقسيم بندي كامل خلاقيت به چهار مرحله اصلي تقسيم شده است اين مراحل عبارتند از.

1- مرحله آمادگي: اين مرحله شامل بدست آوردن اطلاعات، دانش، مهارت ها و توانايي هاي لازم براي رسيدن به يك مرحله پيشرفته در يك رشته يا حرفه خاص است. تحصيلات، آموزش ها و كسب مهارت ها معمولاً يك قسمت از مرحله آمادگي است، بر اين اساس افراد تحصيل كرده در مورد يك رشته خاص احتمالاً آمادگي بالقوه بيشتري نسبت به سايرين در زمينه نوآوري در آن رشته خاص را دارند به عنوان مثال يك فرد تحصيل نكرده در رشته فيزيك، امكان ندارد به يك پيشرفت غير منتظره علمي (نوآوري) در رشته فيزيك نائل شود تجربيات گذشته فرد و افكار و نظرات اطرافيان فرد نيز مي تواند دراين مرحله موثر باشد.

2- مرحله نهفتگي: در اين مرحله ذهن از درگيري مستقيم با مسئله مورد نظر رهائي يافته و به كار ديگري مشغول شده و يا به استراحت مي پردازد. اين مرحله اصطلاحاً «خواب بر روي مسئله» ناميد ميشود. اين مرحله يك فرآيند انفعالي است كه اجازه ميدهد مهارتها و توانايي هاي ذهني به طور طبيعي رشد و گسترش يابند.

3- مرحله بينش: در اين مرحله فرد از يك ايده و يا وضعيت جديد آگاه ميشود كه ممكن است به تدريج بوده و يا به سرعت و به صورت درخشش ناگهاني يك فكر جديد باشد اين امر ممكن است در حين كار مورد نظر و يا در زمان انجام كار ديگر و يا حتي در زمان استراحت اتفاق بيفتد. اين مرحله شامل يك پيشرفت غير منتظره (غير ارادي) است كه در سايه آن شخص به يك سطح جديدي از بينش و آگاهي مي رسد.

4- مرحله تصديق: در اين مرحله فرد، مناسب بودن و اعتبار راه حل يا ايده جديد را كه در مرحله قبل به آن دست يافته است بررسي مي كند.

 

[1] - الوين تافلر. جابجايي در قدرت. ترجمه شهين دخت خوارزمي. تهران. ناشر. مترجم. 1370. ص 365 .

[2] - علي رضاييان. اصول مديريت بازرگاني. همان منبع پيشين. ص 35

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۵۴:۱۸ ] [ ada ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 0
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب